©2016 by Fem Elementer - Helse i Balanse. Proudly created with Wix.com

KVINNER og HORMONER

Svært mange kvinner med hormon-ubalanse har kronisk lav progesteron. De er ikke klar over at de har det, og er heller ikke klar over at dette er svært uheldig for helsen.

Riktig nivå av denne viktige hormontoppen i andre halvdel av en kvinnes syklus etter eggløsning (årsaken til progesteronets navn, som bokstavelig talt betyr "for graviditet") er viktig. Hvis du har naturlig hormonbalanse, virker østrogen og progesteron litt som yin og yang i kroppen din. Men hormonell ubalanse hos kvinner er veldig vanlig i vår moderne verden, og mange kvinner har minimale mengde progesteron i kroppen. Lave mengder progesteron vil slite på deg både fysisk og mentalt. Årsakene er stress, feil kosthold og for lite / for mye fysisk aktivitet.

Når progesteronet blir for lavt, kan du oppleve en rekke ubehagelige symptomer

Østrogen-dominans : Dette er en av hovedårsakene til lav progesteron. En liten analogi som kan virke naiv, men som vil hjelpe deg å forstå forholdet mellom østrogen og progesteron : Østrogen er det som gjør at gresset vokser og progesteron er den som klipper gresset.

Når østrogen blir for høy (gjør gresset høyt), og progesteron er for lavt (gressklipperen), vokser plenen ukontrollert – og man utvikler østrogen-dominans.

Symptomer på østrogen dominans inkluderer cellulitter, cyster i bryst eller på eggstokker, åreknuter, vektøkning (særlig rundt hoftene), smertefulle mensperioder, PMS, oppblåsthet og humørsvingninger.

Skjoldbruskkjertelen : Som nevnt, fører lav progesteron til østrogen dominans, noe som kan forstyrre omdannelsen av det inaktive T4 skjoldbruskhormonet til det aktive T3 skjoldbruskhormonet. Dette kan medføre stoffskifteproblemer

Angst og nedstemthet : Progesteron har antidepressiva-effekt; med innhold av metabolitter som bidrar til å øke nivåene av GABA (gamma-aminosmørsyre), en nevrotransmitter som har beroligende effekt på hjernen.

Søvnløshet: Lavt progesteronnivå har vært knyttet til dårlig søvn, særlig ved problemer med å sovne.

Vektøkning og cellulitter: Hvis du har lavt progesteron, vil ikke kroppen din forbrenne fett fra fettlagrene til å bruke som energi. I stedet trekkes glukose inn i blodet, og kroppen din begynner å bryte ned muskelvev for å få tilgang til denne raske energikilden.

 

Skjelettet: Progesteron bidrar til sterkere beinbygning ved å stimulere osteoblaster, beinbyggende celler. Ved mangel på progesteron/lavt progesteron kan skjelettet bli tilsvarende svakere.

 

Væskeopphopning: Progesteron er et naturlig vanndrivende middel - det forhindrer at cellene dine tar opp overflødig natrium og vann, slik at det kan bidra til å redusere væskeretensjon. Når progesteronet blir for lavt, hoper det seg gjerne opp med væske spesielt i ben, ankler og mage, men også i fingrene og ansiktet.

 

Hjernetåke: Hjernefunksjonen har stor nytte av progesteron. Progesteron er blant annet involvert i produksjonen av myelinskjeden, som beskytter nerveceller.

 

Hud: Hjelper huden til å forbli smidig siden progesteron bidrar til å stimulere produksjonen av kollagen.

 

Nattesvette: Progesteron kan virke positivt på vanlige symptomer i overgangsalder.

Progesteron produseres hovedsakelig i eggstokkene, men det produseres også små mengder i binyrene. Det er involvert i følgende kaskade, som er viktig for kvinnelig hormonbalanse: Kroppen din bruker kolesterol for å lage pregnenolon, som ofte kalles " alle hormoners mor». Pregnenolon blir deretter omdannet til progesteron. Pregnenolon, er også forløperhormonet for østrogen og testosteron.

Stress er den største Progesteron-tyven

Å gjøre alt i rakettfart er en av de store ulempene i vår moderne livsstil. Du kappkjører med klokken og føler at du aldri har nok timer i døgnet. Det kan ofte føles vanskelig å håndtere når det blir mye stress og man kan lett kjenne at man mister kontrollen over tiden. De aller fleste undervurder utfallet av stress, men når stress blir kronisk blir det også farlig. Til og med en i utgangspunktet helt ufarlig bilkø håndteres som stress i kroppen fordi man lar den få status som stress.

Fight and flight-hormonene har en enorm påvirkning på kroppen og fører til kroniske symptomer på hormon ubalanse. Dette skjer fordi kroppen din tror du er i et usikkert miljø og senker progesteronnivåene for å sikre at livmoren din ikke er unnfangelses-vennlig. Og det er jo i og for seg fornuftig, med tanke på at hjernens signaler sier at livet ditt er i fare - da er det dårlig timing å bli unnfanget.

Både progesteron og kortisol (stresshormon) er produsert fra pregnenolon. Når man er utsatt for kronisk stress, vil kroppen alltid bruke den tilgjengelige pregnenolonen for å produsere høyere mengder kortisol for å hjelpe deg med å komme gjennom stresset. Dette betyr at det ikke er nok til å produsere tilstrekkelige nivåer av progesteron. Dette er den viktigste årsaken til lav progesteron og at det blir et problem.

 

Selv om progesteronkrem ​​kan bidra til å øke lave progesteron-nivåer, kan denne i andre hånd føre med seg mange bivirkninger som hjertebank, tretthet og kvalme. Og overdriver man doseringen av kremen kan det bygge seg opp i kroppens fettvev og det kan ta tre til seks måneder for å fjerne det overflødige.

 

Jeg tenker også at om man utelukkende tyr til progesteronkrem, så har man snudd det døve øret til årsakene til lavt progesteron, som stress; både følelsesmessig og fysisk stress

Av unntakene er kvinner som for eksempel har fjernet livmoren eller kvinner som av ulike årsaker ikke har mulighet til å eliminere vekk årsakene til sitt lave progesteron-nivå, de vil ha god nytte av progesteronpreparat som for eksempel krem.

Min preferanse der det er mulig, er å ha et kosthold som støtter hormonbalanse. For det første må du sørge for at du velger den beste maten for hormonbalanse for kroppen din. Ønsker du å lære mer om det hjelper jeg deg gjerne.

Det er ingen matvarer som inneholder progesteron, men følgende mikronæringsstoffer kan støtte kroppen din for å øke progesteronnivåene:

Vitamin C, Magnesium, Vitamin B6, Svovel, L-Arginin, Sink, Vitamin E, HDL-kolesterol og fiber.

Vi anbefaler også at du kutter drastisk i karbohydratene en periode og legger om til en livsstil med færre raske karbohydrater over tid. Dette gjør at du forbrenner mer og at du lager MER HDL kolesterol som er forløperen til steroidhormonene.

ETERISKE OLJER

Eterisk olje for progesteronhjelp:

Thyme – Timianolje - spesielt god for produksjon av progesteron.

 

Andre eteriske oljer for hormonhjelp kan være;

 

Lavendel-olje; «multiverktøyet», som blant annet hjelper deg mot magesmerter ved menstruasjon. Lavender hjelper deg også mot ubehag og stress.

 

Clary Sage – Salvieolje har vitenskapelig bevist å kunne redusere nivået av stresshormonet kortisol med 36%, men øker også nivået av skjoldbruskhormonet(Thyroidea).

 

Lemongrass – Sitrongressolje er fulle av forbindelser som kan forbedre hormonproduksjonen, leveren, samt redusere kolesterolnivået.

 

Sandalwood - Sandeltreolje denne typen olje kan balansere nivåene av testosteron hos menn og kvinner.

 

Myrtle - myrtolje Er spesielt bra for eggstokkene og skjoldbruskkjertelen.

 

Basil - basilikumolje Med denne essensielle oljen vil du forbedre kroppens naturlige respons når den er under emosjonelt og fysisk stress. Bruker du basilikum hver dag, vil det hjelpe til med å redusere søvnproblemer, utmattelse, glemsomhet etc.